Activiteiten 2018

Psalm 19:15 Mogen de woorden van mijn mond en de overleggingen van  mijn hart U welgevallig zijn, o Here, mijn rots en mijn verlosser.

De doelstelling van de stichting is de relatie tussen God en mensen en de relatie met God en mensen te verdiepen door middel van zending en evangelisatie.

Wij zijn niet de enige die zich hiermee bezighouden, daarom is het goed om de handen in een te slaan en samen het werk te doen. Sinds enkele jaren werken we nauw samen met onder anderen CVJM-Thüringen e.V. en met het christliches Glaubens- und Freizeitzentrum Engelsbach gGmbH, die beiden ook een ANBI erkenning hebben (in Duitsland heet dat, dat ze „gemeinnutzig“ zijn).

We zijn nu bijna 10 jaar aan het werk in Oost-Duitsland.

In de zomermaanden ontvangen we vooral Nederlandse gasten. Het thema voor dit jaar was “Nieuw”. Elke ochtend als we wakker worden ligt er een nieuwe dag voor ons, een dag die we van God krijgen. Elke dag krijgen we weer de kans om God beter te leren kennen. We hebben veel nieuwe mensen mogen ontmoeten. En door gesprekken en bijbelstudies hebben we daadwerkelijk veel nieuwe dingen over God mogen leren en ervaren.
We kunnen wel zeggen dat de doelstelling van de Stichting ‘relatie met God en relatie met mensen’ deze zomer prachtig tot zijn recht is gekomen.

We zijn dit jaar verder gegaan met ons project ‘Beherzt vor Ort’. Een project die lijkt op Stichting Present in Nederland. Er zijn zoveel mensen die alleen zijn, die zich niet meer waardevol voelen, afgeschreven zijn door de maatschappij. Mensen die nog zoveel kunnen, mensen waar we van kunnen leren, mensen die we graag willen helpen. Helpen om ze weer een doel te geven in het leven, ze motiveren om zich in te zetten voor hun medemensen. Dit is wat we willen bereiken met ‘Beherzt vor Ort’. De website is online gegaan en nu willen we het onder de aandacht van de bevolking brengen.

De programma’s voor tieners en jongeren gingen ook dit jaar verder.
Elke twee weken is er voor de tieners een Rock Solidavond, met veel aktie en plezier. Elke week treft de jeugd zich voor bijbelstudie, waarbij we over een thema spreken en daarnaast muziek maken. Ook het scoutingwerk ging verder, eenmaal per maand was er een opkomst, waarbij de kinderen gingen pionieren, vuurtje stoken, eten koken, speurtochten liepen. Al met al weer mooie activiteiten die we voor de kinderen en jeugd mochten organiseren.

De ouderen werden ook niet vergeten. Wekelijks troffen we ons met een aantal volwassenen voor bijbelstudie, we hebben meegeholpen bij kerkdiensten. In de zomervakantie hebben we in Finsterbergen de kerkdiensten verzorgd. Dimensions (een jongerenkoor uit NL) heeft tijdens hun Europatour een optreden gegeven in Friedrichroda.

In november hebben we een mannenweekend gehad, met als thema ‘verwachting’. Prachtige gesprekken hebben daar plaatsgevonden en daarnaast hebben deze mannen enorm veel werk verzet op het terrein van Landgut Engelsbach.

Verder hebben we voor de eerste keer een familieweekend mogen organiseren voor de mensen uit de omgeving met als thema ‘unser Hausbibel’. Een weekend waarin we de liefde voor Gods Woord in de gezinnen wilden aanmoedigen.

Het bestuur van de Stichting heeft dit jaar vijf keer officieel vergaderd, en daarnaast is het bestuur een weekend in Engelsbach geweest. De gebedsbrieven hebben we vervangen voor een Whatsappgroep, zodat we sneller met elkaar kunnen communiseren.

Bij alle activiteiten hadden we gelukkig veel ondersteuning van vrijwilligers.

Dit jaar zijn we verder gegaan met de plannen uit 2017 en hebben veel gesprekken gehad met mensen die ook een hart hebben Thüringen. We hebben gebrainstormd en ideeen uitgewisseld. Wij zijn een klein radertje in een veel groter geheel. En daarom is het goed om de handen ineen te slaan en zo samen God te dienen. Samen zijn we sterk.

Alle activiteiten van 2018 op een rijtje

• Nauwe samenwerking  met CVJM-Thüringen, CVJM-Rennsteig en christliches Glaubens- und Freizeitzentrum Engelsbach en ICK gUG ig ;
  • In januari de Allianz Gebetswoche meegeholpen te organiseren;
  • Elke week is er een bidstond voor de kerk en de omgeving;
  • Elke week een huiskring geleid;
  • Elke twee weken is er een tienerprogramma, Rock Solid, voor 11-14 jarigen;
  • De scoutinggroep heeft elke maand een opkomst. Voorop staat het feit dat het christelijke scoutingwerk is, er is dus altijd een link naar het Woord van God;
  • Elke week treft de jeugd van 14-18 jaar zich. Zij verdiepen zich in het thema die op de tieneravonden worden behandeld.
  • Elke maand gebedsontmoeting met mensen uit heel Duitsland
  • Een geloofscursus van vijf keer aangeboden in Finsterbergen (febr. – maart)
  • Met Pasen hebben we de ‘Jugendkreuzweg’ mee helpen organiseren. Dit is een oecumenische activiteit met het thema: ‘Wat heeft Jezus voor ons gedaan?’ Ook de jeugdgroep was hierin actief aanwezig;
  • Opnieuw is het programma ‘Vrijheid’ verzorgd voor een middelbare school uit Nederland (juni);
  • Het thema deze zomer was: ‘Nieuw’ (juli-aug.);
  • Tijdens de zomervakantie de Duitse kerkdiensten verzorgd (juli);
  • Organiseren van een concert van de groep Dimensions Music;
  • Oecumenische dag in Friedrichroda mee helpen organiseren;
  • Vrijwilligersweek in de herfstvakantie;
  • In november is er een groep mannan uit NL actief bezig geweest op het terrein. Hun doel was deels vrijwilligerswerk, deels een stukje bezinning. Het waren mooie dagen, met goede gesprekken;
  • Familieweekend georganiseerd voor mensen uit de omgeving