Activiteiten 2022

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid. (Hebr. 13:8)

Aan het begin van het jaar weet je nog niet wat op je af komt. En al helemaal niet gerekend met een oorlog tussen Rusland en de Oekraine. En zo kan het zijn, dat het jaar totaal anders verloopt als andere jaren. Maar één ding weten we zeker, God was erbij!

Oekraine
In 2022 hebben we geen programma aangeboden voor Nederlandse vakantiegasten tijdens de zomervakantie, omdat de bungalows ter beschikking werden gesteld aan vluchtelingen uit Oekraïne. Dit jaar mochten we meerdere Oekraïense families begeleiden bij hun integratie in de Duitse samenleving en hebben we een kledinginzamelpunt opgezet.

Kinderdag 2022

Kinderdag
Maar ook ons werk met kinderen ging door. In mei hebben we samen met de kerk alle kinderen uit de regio een programma aangeboden met verschillende activiteiten en een meespeel theaterstuk. Gelukkig hadden we prachtig weer, en de dag was zeer geslaagd.

Scouting VCP am Gottlob

Scouting
Ons scoutingprogramma is ook verder uitgebreid. We presenteren de kinderen wekelijks een gevarieerd, avontuurlijk programma in de natuur. Binnen onze groep zijn er verschillende kinderen afkomstig uit gezinnen met uitdagingen. Het is geweldig werk dat we hier mogen doen.

HIS weekend

Met Pasen kwam er een groep jongeren uit Nederland naar Engelsbach en beleefden een intensieve tijd onder het thema “schatzoeken”. Het was niet alleen een vakantie, de jongeren hebben ook hard gewerkt en meerdere klussen op het terrein van Landgut Engelsbach voltooid.

Klussen
In november kwamen opnieuw een aantal mannen uit Nederland om zich samen te verdiepen in Gods woord en daarnaast te werken op het terrein van Landgut Engelsbach. Ze hebben een moestuin aangelegd, bomen gesnoeid en het scoutinggebouw verder afgewerkt. Hier zie je de voorzitter van Stichting De Bergrede, Jack Boerma, samen met de leider van de scouting, Markus Keul, de laatste plank bevestigen.

En verder …
Om de twee weken organiseerden we Rock Solid, een programma voor tieners met veel korte, leuke en gekke spelletjes. Tijdens de chats raakten de tieners in gesprek over bijbelse thema’s.”

“Elke week houden we een bijbelgesprek met verschillende mensen uit de omgeving. Iedereen leest een bijbelgedeelte thuis, waarna we ’s avonds gezamenlijk bespreken.”

“Voor Kerst hebben we het Vredeslicht uit Bethlehem uitgedeeld.

Het afgelopen jaar, 2022, bood duidelijk meer mogelijkheden dan het voorgaande jaar met de beperkingen van COVID-19. Het samen zijn, samenwerken en actief deelnemen aan activiteiten voelt veel beter dan enkel online ontmoetingen. Voor Stichting De Bergrede was 2022 een uiterst gezegend jaar.
Ons doel als stichting is om de relatie tussen God en mensen te verdiepen, evenals de relaties tussen mensen onderling, dit doen we door middel van zending en evangelisatie. Wij zijn niet de enige die zich hiermee bezighouden, daarom is het goed om de handen in een te slaan en samen het werk te doen. We werken al jaren nauw samen met onder anderen CVJM-Thüringen e.V., CVJM-Rennsteig e.V., met het christliches Glaubens- und Freizeitzentrum Engelsbach gGmbH, die ook een ANBI erkenning hebben (in Duitsland heet dat, dat ze „gemeinnutzig“ zijn) en de plaatselijke kerken.

Alle activiteiten van 2022 op een rijtje:

• Wekelijks scouting VCP am Gottlob;
  • Ukrainische families begeleid;