Activiteiten 2023

Draag de rijken van deze wereld op niet hoogmoedig te zijn en hun hoop niet in zoiets onzekers als rijkdom te stellen, maar op God, die ons rijkelijk van alles voorziet om ervan te genieten.
(1 Tim.6:17)

Calvijn heeft ons geleerd te leven vanuit bidden en werken, daar is de nederlandse cultuur op gebasseerd. Als we kijken naar de schepping, heeft God de mensen op de zesde dag geschapen en de zevende dag was een rustdag. Dus de eerste dag van de mens was een rustdag, samen genieten van alles wat God de mens heeft gegeven. En zo mogen we het ‘bidden en werken’ verbreden met genieten. En zo was het thema dit jaar ‘genieten’. En dan niet alleen genieten, maar genieten met God en met elkaar.

Oekraine
Dit jaar kregen we de bijzondere gelegenheid om samen met de Oekraïense vluchtelingen in onze omgeving Kerstmis te vieren. Het werd een feestelijke bijeenkomst met een speciaal samengesteld koor, een theaterstuk, een inspirerende overdenking en als afsluiting genoten we gezamenlijk van heerlijke Oekraïense gerechten.
En ook hebben we kaarsen gegoten voor de soldaten aan het front.

Persoonlijke gesprekken
In de periode sinds de uitbraak van de coronapandemie zijn individuele gesprekken van onschatbare waarde gebleken. Ook dit jaar hebben we regelmatig persoonlijk contact gehad met verschillende mensen, waarbij we hen mochten begeleiden op hun (geloofs-) reis door het leven.

Scouting
Ons scoutingprogramma is ook verder uitgebreid. We presenteren de kinderen wekelijks een gevarieerd, avontuurlijk programma in de natuur. Het is geweldig werk dat we hier mogen doen.

En naast de welpen hebben we nu ook een verkennersgroep voor 11-15 jarigen.

Jeugdevenementen
Verschillende jeugdevenementen mochten we ondersteunen door middel van programma’s en han- en spandiensten.

Zomervakantie
Anders dan andere jaren mochten we deze zomer een nederlandse groep met onze knowhow terzijde staan bij hun programma. Zo hebben we gemeenschappelijk twee prachtige weken mogen beleven.

Mannenweekend
Al bijna een traditie. In november kwamen opnieuw een aantal mannen uit Nederland om zich samen te verdiepen in Gods woord en daarnaast te werken op het terrein van Landgut Engelsbach. Dit jaar was het thema: God is was, die is en die zal zijn. Hele mooie gezegende tijd samen gehad.

Bijbelgespreksapp
Waar we ook actief mee bezig zijn is het schrijven van een Ap. Deze App is bedoeld voor huiskringen, studentengroepen, bijbelstudiegroepen, enz. Een App die groepen kan helpen om in gesprek te komen over bijbelse thema’s, zonder dat iemand het hoeft voor te bereiden. Door middel van gesprekken en aanvullingen kan deze App mensen helpen hun geloof te versterken en te verdiepen.

En verder …
Om de twee weken organiseerden we Rock Solid, een programma voor tieners met veel korte, leuke en gekke spelletjes. Tijdens de chats raakten de tieners in gesprek over bijbelse thema’s.”

“Elke week houden we een bijbelgesprek met verschillende mensen uit de omgeving. Dit jaar volgenden we de rode lijn door het oude Testament

Ook als evangelische Allianz troffen we ons maandelijks met verschillende christenen uit de omgeving. Dit als vervolg op de jaarlijkse gebedsweek in januari.

Voor het eerst dit jaar hebben we ook ‘Weihnachten in Schuhkarton’ actief ondersteund. Deze organisatie willen we graag de komende jaren verder ondersteunen door hier een gebiedsteam op te zetten.

“Voor Kerst hebben we het Vredeslicht uit Bethlehem uitgedeeld.

Het jaar 2023 was een gezegend jaar. Prachtig om het geloof uit te delen op veel verschillende terreinen. En elke keer weer creatieve mogelijkheden bedenken hoe we hoop in deze wereld kunnen brengen.
Ons doel als stichting is om de relatie tussen God en mensen te verdiepen, evenals de relaties tussen mensen onderling, dit doen we door middel van zending en evangelisatie. Wij zijn niet de enige die zich hiermee bezighouden, daarom is het goed om de handen in een te slaan en samen het werk te doen. We werken al jaren nauw samen met onder anderen CVJM-Thüringen e.V., CVJM-Rennsteig e.V., met het christliches Glaubens- und Freizeitzentrum Engelsbach gGmbH, die ook een ANBI erkenning hebben (in Duitsland heet dat, dat ze „gemeinnutzig“ zijn) en de plaatselijke kerken.

Alle activiteiten van 2023 op een rijtje

• Wekelijks scouting VCP am Gottlob, de welpen;
  • Elke 14 dagen scouting VCP am Gottlob, de verkenners;
  • Contacten met Ukrainische families;
  • Programma’s geschreven voor scouting, jeugdevenementen, kampen;
  • Nauwe samenwerking met CVJM-Thüringen en CVJM-Rennsteig e.V.;
  • Ondersteuning zomervakantieprogramma;
  • wekelijkse bijbelgesprekken in groepen en indiviueel;
  • Elke twee weken is er een tienerprogramma, Rock Solid, voor 11-14-jarigen;
  • Klusdagen voor mannen (11-2023);
  • Voorbereidingen voor de bijbelgespreksapp.